رنگ صوتی نت ها

رنگ صوتی نت ها یا تمبر (Timbre) یکی از ویژگی های مهم نت های موسیقی است. این ویژگی به منبع تولید صوت بستگی دارد. به عنوان مثال پیانو رنگ صوتی متفاوتی از ویولن دارد. فرض کنید پیانو و ویولن هردو یک نت مشخص را با زیر و بمی یکسان، قدرت صوتی مشابه و ارزش زمانی برابر اجرا کنند. تفاوت صدای حاصله بین این دو نت در تمبر آن هاست. علاوه بر این، تمبر یک پیانو با پیانوی دیگر ممکن است متفاوت باشد. همچنین حنجره ی هر انسان رنگ صوتی ویژه ی خود را داراست. به همین دلیل ما صدای افراد مختلف را می توانیم تشخیص دهیم.

رنگ صوتی

نمایش رنگ صوتی نت ها در خط و زبان موسیقی

به طور کلی می توان مشخص کرد موسیقی برای چه سازی نوشته شده است. نام سازی که موسیقی برای آن ساخته شده، قبل از شروع خطوط حامل نوشته می شود. [آشنایی با خطوط حامل > زیرایی نت های موسیقی] مثلاً در برگه نت ارکستر (Partitura) در صفحه اول، پشت هر حامل نام ساز مربوطه نوشته می شود. در صفحات بعدی پارتیتور، این نام ها به طور خلاصه نگارش می شوند.

هر دسته از سازها، تمبرهای مشابهی دارند. مثلاً تمبر اکثر سازهای بادی چوبی، نرم و تغزلی و انعطاف پزیر است. در مقابل، رنگ صوتی سازهای بادی برنجی نافذ و قدرتمند است. سازهای زهی آرشه ای دارای رنگی ترکیب پذیر و ملایم هستند و زهی زخمه ای ها رنگی زنگ دار و پرطنین دارند. سازهای کوبه ای نیز هریک رنگ ویژه ی خود را دارند. برخی نافذ و برخی ظریف و برخی قوی و پر ابهت. چگونگی ترکیب تمبر صداهای سازهای مختلف در ارکستر، یکی از بنیادیترین مباحث ارکستراسیون است. این اجرای یک ارکستر سمفونیک را گوش دهید. اینبار، به رنگ های صوتی مختلف سازهای ارکستر توجه کنید.

بشنوید >>>>>>>>> اجرای ارکستر سمفونیک 

در ادامه، با کلیک روی هر لینک، صدای آن را بشنوید.

پن فلوت (صدایی نرم و تغزلی)

ترومبون (پر قدرت و تکتاز)

وایبرافون (نافذ و زنگ دار)

گروه زهی ها (ملایم و ترکیب پذیر)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی