هارمونی و کنترپوان

در این بخش، مقالات مربوط به هارمونی کلاسیک شامل آکورد شناسی، نقش آکورد در گام، نت های غیر هارمونیک و هدایت صوتی را خواهید آموخت. همچنین در بخش کنترپوان، مطالبی پیرامون کنترپوان مدال از جمله کانتوس فیرموس، فاصله های ملایم و ناملایم، کنترپوان های نوع اول تا پنجم را می توانید مشاهیده کنید. ابتدا توضیحات مختصری پیرامون هارمونی و کنترپوان آورده شده است.

هارمونی در موسیقی

توضیحات مختصری درباره هارمونی

هارمونی، علم توالی آکوردها در موسیقی است؛ به نحوی که اصول هدایت صوتی و زیبایی شناسی رعایت شود. در هارمونی کلاسیک، قوانین متعددی برای هارمونی نویسی وجود دارد. این قوانین معمولاً برگرفته از منطق هارمونی در آثار آهنگسازان برجسته کلاسیک است. آهنگسازانی که با آثار خود، هارمونی را به نسل های بعد آموزش داده اند. ازجمله بتهوون، هایدن و موتسارت. برای یادگیری کامل و دقیق هارمونی، لازم است قدم به قدم حرکت کنید. دروس را به ترتیب بخوانید و تمرین کنید. هر آنچه برای یادگیری هارمونی لازم دارید، در اینجا می توانید بیابید.

توضیحات مختصری پیرامون کنترپوان

کنترپوان را می توان به نوعی پدر هارمونی دانست. در کنترپوان، دو یا چند ملودی روی هم نگارش می شوند؛ به نحوی که همزمان اجرا شوند. در نتیجه ی این هم صدایی، فواصلی بین نت های دو (یا چند) ملودی تشکیل می شود. ترتیب این فواصل باید از قوانین کنترپوان تبعیت کنند. در این صورت، نتیجه نهایی دارای صدادهی مشخصی در محدوده نوعی زیبایی شناسی خواهد بود. اولین شکل های کنترپوان در سال های پایانی هزاره یکم میلادی شکل گرفتند. سپس به مرور کنترپوان تکمیل شد و در دوره بارک، به شکل کامل و مدونی درآمد. از انواع تکنیک های کنترپوان می توان به کانُن و ایمیتاسون اشاره کرد. بهترین نمونه های آثار کنترپوانتیک را می توان در قطعات یوهان سباستین باخ یافت.

هارمونی

ببینید >>>>>>>> خرید کتاب هارمونی والترپیستون از دیجیکالا

کنترپوان

  • کنترپوان چیست؟
  • کانتوس فیرموس
  • ملایمت فواصل
  • کنترپوان نوع اول: نت در مقابل نت
  • کنترپوان نوع دوم: دو نت در مقابل یک نت
  • کنترپوان نوع سوم: چهار نت در مقابل یک نت
  • کنترپوان نوع چهارم: سنکوپ
  • کنترپوان نوع پنجم: مخلوط
تماس تلفنی