آشنایی با نت های موسیقی

نت موسیقی عبارت است از صداهایی که از طریق آن ها موسیقی جریان یافته و عناصر موسیقی از جمله ملودی و هارمونی به وسیله ی آن ها تشکیل می شوند.  نت موسیقی 4 ویژگی اصلی دارد که از طریق این ویژگی ها منحصر بفر می شود. این 4 ویژگی عبارتند از زیرایی، دیرند، قدرت صوتی و رنگ صوتی. برای آشنایی با نت های موسیقی باید ابتدا با این ویژگی ها آشنایی اولیه پیدا کنید. سپس برای دریافت توضیحات بیشتر هر ویژگی، روی عنوان آن کلیک کنید.

ببینید>>>>>>> آشنایی با نت های موسیقی در یک دقیقه

ویژگی های نت های موسیقی

1. زیرایی (زیر و بمی – Pitch):

زیر و بمی یک نت موسیقی به فرکانس آن نت بستگی دارد. به عبارتی هرچه فرکانس نت بیشتر باشد، صدای نت زیرتر یا اصطلاحا نازک تر است. برعکس، هرچه فرکانس نت موسیقی کمتر باشد، صدای نت بم تر یا اصطلاحاً ضخیم تر است. این زیر و بمی ها، اصلی ترین عنصر تشکیل دهنده ی موسیقی هستند. با پشت سر هم آمدن نت های موسیقی با زیر و بمی مختلف، ملودی جریان می یابد و با ترکیب آن ها، هارمونی و کنترپوان شکل می گیرد.

2. دیرند (ارزش زمانی – Time Value)

دیرند نت یا همان ارزش زمانی نت عبارت است از مدت زمان صدادهی نت از لحظه ی شروع صدادهی تا لحظه ی پایان آن. به عبارتی وقتی نت موسیقی به صدا در بیاید، بسته به اینکه چه مقدار زمان ببرد تا صدای آن قطع شود، دیرندآن متفاوت خواهد بود. پشت سر هم آمدن ارزش های زمانی مختلف، ریتم را شکا می دهد. در نتیجه عوامل سازنده ی یک ملودی، نه تنها پشت توالی زیر و بمی های مختلف، بلکه ریتم ملودی یا همان توالی دیرند های مختلف است.

3. قدرت صوتی یا نوانس (Dynamics)

هر نت موسیقی را با هر مقدار از زیرایی یا دیرند، می توان با قدرت های صوتی مختلف اجرا کرد. به بیان دیگر، قدرت صوتی یک ویژگی کاملاً مستقل از زیرایی و دیرند است. به عنوان نمونه وقتی شما صدای ضبط صوت را زیاد می کنید، بدون آنکه زیرایی نت های آهنگ یا ریتم آن را تغییر داده باشید، قدرت صوتی را افزایش داده اید. در هر ساز موسیقی، مکانیزمی برای اجرای نت های مختلف با قدرت های صوتی متفاوت وجود دارد. مثلاً در پیانو، هرچه یک شستی را قوی تر فشار دهیم، صدای حاصله دارای قدرت صوتی بیشتر خواهد بود؛ بی آنکه زیر و بمی نت آن شستی تغییر کند. به قدرت صوتی گاهی «نوانس» گفته می شود.

4. رنگ صوتی (Timbre)

هر ساز یا حنجره ی هر انسان، رنگ صوتی ویژه ی خود را داراست. می توان یک ملودی مشخص را با سازهای مختلف اجرا کرد، بی آن که زیرایی، دیرند و قدرت صوتی آن متفاوت باشد. فرض کنید خواننده ی مورد علاقه ی شما، آهنگ یک خواننده ی دیگر را عیناً بخواند و شما برای اولین با آن را بشنوید. آنچه باعٍ می شود شما متوجه شوید که این آهنگ را خواننده ی مورد علاقه ی شما خوانده و نه خواننده ی اصلی آن آهنگ، رنگ صوتی ویژه ی خواننده است. بنابراین انسان ها نیز هریک رنگ صوتی ویژه ی خود را در تارهای صوتی خود دارند.

نمایش ویژگی های نت موسیقی در برگه ی نت (Music Sheet)

برای نمایش هریک از این ویژگی ها، علائم و نشانه هایی قراردادی در خط و زبان موسیقی تعریف شده اند. برای آشنایی با هریک از این علائم و ویژگی های آن ها و همچنین توضیحات بیشتر در خصوص هر ویژگی، به مقاله ی مربوط به هریک از این 4 ویژگی مراجه فرمایید. برای این کار می توانید روی عنوان هر ویژگی در همین مقاله کلیک کنید.

۱ دیدگاه

  1. 01/10/2019

    […] در موسیقی به معنای اجرای هم زمان یا پشت سر هم دو نت موسیقی است. هرگاه دو نت همزمان به صدا درآیند، فاصله را […]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی