کلاس پیانو در غرب تهران

این نوشته به شما برای یافتن کلاس پیانو در غرب تهران کمک میکند. کلاسی که شما را به مقصد مورد نظرتان برساند و وقت و هزینه شما را در بهترین راه صرف نماید. اما چگونه میتوان یک کلاس پیانوی خوب در غرب تهران پیدا کرد؟ برای پاسخ به این سوال، باید عناصر تشکیل دهنده یک کلاس پیانو را بررسی کنیم. این عناصر عبارتند از:

  • استاد پیانو
  • مرکز آموزشی

حال به بررسی و تحلیل این دو عنصر تشکیل دهنده کلاس های پیانو می پردازیم.

ویژگی های یک استاد پیانوی مناسب

1. مهارت نوازندگی

مطمئناً اولین و مهم ترین ویژگی یک استاد پیانوی خوب، مهارت و تبحر او در نوازندگی پیانو است. پیانو سازی دلربا و بیش از اندازه خوش صداست. اگر استاد پیانو نتواند با صدای پیانوی خود شما را مسحور و حیرت زده کند، یعنی یک جای کار می لنگد! پس قبل از هرچیز، مطمئن شوید که استاد مورد نظرتان، فارغ از هر ویژگی دیگر، پیانیست ماهر و زبردستی است. اساتید دارای تحصیلات بالا در دانشگاه های معتبر، مطمئناً این ویژگی را دارا خواهند بود. با این حال ر استاد شما تحصیلات موسیقی ندارد، برای پی بردن به این ویژگی، کافیست درخواست وقت مشاوره با استاد را بدهید. جلسه مشاوره در بسیاری آموزشگاه ها رایگان است. در این جلسه از استاد بخواهید برای شما قطعه ای بنوازد. توصیه می کنم قطعه‌ی درخواستی خود را یک قطعه‌ی کلاسیک (ترجیحاً از شوپن) برگزینید تا محکی مناسب برای استاد باشد. حتی اگر قصد یادگیری پیانو کلاسیک را ندارید، استاد شما باید بتواند قطعات کلاسیک سخت و جدی را به راحتی اجرا کند.

این ویژگی اگرچه مهم ترین ویژگی یک استاد خوب است، اما مطمئناً کافی نیست! در ادامه سایر ویژگی ها را ببینید.

2. تجربه تدریس

تجربه تدریس استاد پیانو، تضمین کننده‌ی بسیاری موارد دیگر است. یک استاد تازه کار، البته که ممکن است استاد خوبی باشد. اما همین استاد بعد از گذشت 10 سال از آموزش خود، استادی ایده آل تر خواهد شد. چرا که مسائلی در تدریس موسیقی و بویژه ساز پیانو وجود دا د که تنها با گذشت زمان برای استاد جا می افتد. همچنین استاد با تجربه، انواع شرایط و هنرجوها را تجربه کرده است و خوب می داند با هر هنرجو و هر شرایط، چگونه باید رفتار کند. علاوه بر این، تجربه طولانی تدریس، استاد را پخته تر و دارای اعتماد به نفس بالاتر خواهد کرد. استاد با تجربه، از مسائل اولیه مالی عبور کرده و تنها هدفش کسب درآمد نیست. بلکه مایل است هنرجویانی درخشان تربیت کند.

اگر بخواهیم مزایای تجربه داشتن استاد را برچینیم، باید فهرستی بسیار طولانی را سیاهه کنیم. در نتیجه به همین مقدار بسنده میکنیم.

3. مهارت در تدریس

مهارت تدریس اگر مهم تر از مهارت هنری استاد نباشد، کم اهمیت تر هم نیست! چراکه استادی که نوازنده ای قهار است اما نمیتواند مهارت خود را به درستی به دیگری منتقل کند، هنرجو را سرخورده و دلزده خواهد کرد. در این حالت معمولاً استاد و هنرجو هردو بعد از مدتی کنترل اعصاب خود را سر کلاس از دست خواهند داد. پس از آنکه از تسلط استاد بر نوازندگی و تجربه کافی او در تدریس اطمینان یافتید، باید مهارت تدریس استاد را محک بزنید. برای این کار کافیت چند جلسه (مثلاً 4 جلسه) آزمایشی سر کلاس استاد بروید. در ابن مدت، میزان مهارت استاد در انتقال مطلب نمایان خواهد شد. لازم نیست در این ترم آزمایشی، حتماً ساز داشته باشید و آموز ببینید. حتی اگر هنوز ساز نخریده اید، کافیست از استاد بخواهید نت خوانی و تئوری با شما کار کند. در همین حین، بسیار موارد آشکار خواهند شد. هیچکس نمیتواند وانمو به چیزی کند که در آن ماهر نیست. استاد باید دارای قدرت بالا در سخنوری و توضیح دادن مطالب باشد.

4. اخلاق حرفه‌ای

اخلاق حرفه ای لازمه ی برگزاری کلاسی مفید و بی حاشیه است. این ویژگی را در 2 حوزه باید جستجو کنید.

1. خوش اخلاقی در آموزش و تسلط استاد به اعصاب خود: برخی اساتید، با وجود ماهر بودن در نوازندگی و تدریس، توانایی رویترویی با شرایط خاص کلاس را ندارند. مثلاً برای هر هنرجویی پیش می آید که سر کلاس، مطلبی را متوجه نشود. یا بخاطر شرایط کلاس، اصطلاحاً هول شود و نتواند آنچه را استاد خواسته، پیاده کند. بویژه درباره موسیقی و بویژه درمورد ساز پیانو که دودست باهم کار میکنند و نیازمند تمرکز بالا است، این موضوع بسیار رایج است. این اصلا نشان دهنده هوش پایین هنرجو نیست. بلکه تجربه سالها تدریس به من آموخته است که گاهی هنذجویان بسیار باهوش و حتی نابغه، بیش از سایرین دچار استرس شده و تمرکز خود را از دست می دهند. در شرایطی که همرجو تمرکز کافی ندارد، ممکن است ساده ترین کارها را میز نتواند انجام دهد. اگر در این شرایط، استاد با بداخلاقی با هنرجو برخورد کند، او بیشتر هول می شود و کاملاً در انجام آنچه استاد انتظار دارد، ناتوان خواهد شد. ایتادی که مهارت مواجهه با این شرایط را نداشته باشد، شما را کاملاً از موسیقی زده می کند. پس حتماً با تیزبینی، این ویژگی را در استاد جستجو کنید.

2. اخلاق حرفه ای و حاشیه نرفتن: بسیار مهم است که استاد، مباحث غیر مزتبط را مطرح نکرده و بیش از حد با هنرجو (مخصوصاً اگر جنس مخالف باشد) صمیمی نشود. کلاسی که در آن موضوعات غیر اخلاقی، چه آشکارا و چه در لفافه، مطرح شود، به هیچ سرانجام مثبتی نخواهد رسید. پس بویژه اگر خانم هستید و استاد آقا انتخاب کرده اید، حتماً این ویژگی را در اولویت قرار دهید. اما حتی اگر استاد و هنرجو جنس مخالف هم نیستند، بازهم استاد باید جدیت و جذبه خود را در کلاس حفظ کند. استادی که بیش از حد شوخی می کند و پرستیژ خود را حفظ نمی کند، نقش استادی خود را در ناخودآگاه هنرجو از دست می دهد.

5. تسلط روی تئوری موسیقی و سلفژ

بدون شک یایری پیانو بدون تئوری موسیقی و سلفژ، ناقص و بی سرانجام خواهد بود. چه رسد به آمکه استاد، خود از این دو مقوله مهم بی بهره باشد. دقت کنید حتماً و تاکید می کنم حتماً استاد شما، دانش موسیقی کافی را داشته باشد. استادی که دانش کافی ندارد، (جتی اگر نوازنده خوبی باشد) بدون شک شکا را به مقصود خود نخواهد رساند. مثلاً داشتن تحصیلات موسیقی، این موضوع را تضمین می کند. به شرط آنکه این تحصیلات در مقطعی بالا و دانشگاهی معتبر باشد.

6. تسلط روی یک یا چند ساز دیگر

اگر میخواهید بهترین استاد ممکن را برای خود برگزینید، حتماً این ویژگی را در کنار سایر ویژگی ها پیگیری کنید. استادی که بجز پیانو، ساز دیگری را نیز می نوازد، تجربه بالایی در موسیقی حرفه ای دارد. کسی که تنها هدف و عشق و علاقه اش موسیقی باشد، حتماً به سراغ یادگیری و تسلط روی سازهای دیگر نیز خواهد رفت. و استادی که عاشق موسیقی باشد، شما را نیز عاشق موسیقی خواهد کرد.


برای شما که به دنبال کلاس پیانو در غرب تهران می گردید، نه تنها استاد خوب، بلکه مرکز آموزشی خوب نیز تاثیر بسزایی در روند آموزشی شما خواهد داشت. حال به سراغ ویژگی های مرکز موسیقی خوب و معتبر می رویم. مرکزی که در آن، با استاد ایده آل خود به آموزش موسیقی خواهید پرداخت.

ویژگی های مرکز ٱموزش موسیقی معتبر

1. فضای آموزشی آرام

برخی مراکز آموزشی، کلاسهایی در هم تنیده و شلوغ دارند. به نحوی که شمارا در هنگام ٱموزش یک ساز، با ارکستری ناهمگون از سایر سازها دچار سرگیجه خواهند کرد. آلودگی صوتی ناشی از کلاس های مجاور، از مضرترین ویژگی های اکثر آموزشگاه های موسیقی است. کلاسی را انتخاب کنید که در حین آموزش، فضایی آرام و توام با سکوت داشته باشد تا تمرکز شما را برهم نزند. چرا که آموزش پیانو به شدت نیازمند تمرکز بالاست.

2. امکانات آموزشی

کلاس پیانو در غرب تهران به وفور یافت می شود. اگر به کلاس پیانویی رفتید که امکانات لازم برای آموزش را ندارد، مطمئن باشید فرایند آموزشی شما دچار اختلال خواهد شد. این امکانات عبارتند از:

  • پیانوی خوب: بهتر است با ساز مشابه ساز خودتان (دیجیتال یا آکوستیک) آموزش ببینید.
  • مترونوم
  • انواع کتاب های آموزشی
  • پرینتر و کپی (گاهی لازم است استاد یک برگه نت را به شما سر کلاس تحویل دهد)
  • تخته وایتبرد
  • سازهای دیگر (برای همنوازی با استاد)
  • اتاق انتظار (برای همراهان احتمالی شما و یا خودتان قبل از شروع کلاس)
  • وسایل پذیرایی
  • تحویه مناسب (+سرمایش و گرمایش)

3. زمان آموزشی

اگر کلاس شما دارای زمان های آموزشی فشرده و تو در تو باشد، استاد نمی تواند با انرژی کافی به کلاس شما بیاید. در برخی مراکز آموزشی، استاد هر نیم ساعت یک کلاس جدید دارد و اصلا فرصت استراحت و آزادکردن ذهن از کلاس قبلی پیدا نمی کند. در این شرایط اولاً احتمالاً کلاس شما کوتاه تر از همان نیم ساعت برگزار خواهد شد. ثانیاً استاد حوصله کافی برای آموزش به شما را نخواهد داست. کاری که کاملاً نیازمند ذهن باز و تمرکز و حوصله کافی است.

4. شهریه مناسب

برخی تصور می کنند پرداخت شهریه های گزاف و گرانبها، آنها را نوازنده خواهد کرد. برخی مدرسین نیز با سوء استفاده از این طرز تفکر، با شهریه هایی نجومی کلاس برگزار می کنند. با این کار هم سود مالی زیادی را بدست می آورند. هم به هنرجو این احساس را منتقل می کنند که کلاسی پربار و در سطح بالا را برگزار خواهند کرد.

در نقطه مقابل افرادی هستند که تنها معیارشان برای یافتن کلاس موسیقی، قیمت پایین کلاسها است. توجه کنید استادی که با شهریه خیلی پایین مشغول تدریس باشد، احتمالاً دو اشکال مهم دارد. اول آنکه قصد دارد تعداد هنرجوی خود را با پایین آوردن شهریه کلاس افزایش دهد. این یعنی استاد تعداد هنرجوی بسیار کمی دارد. دوم آنکه پرستیژ و پرنسیب یک استاد را ندارد. وقتی کسی برای کسب هنر خود سالها زحمت کشیذه باشد، حاضر نخواهد شد آن را با قیمت کم بفروشد.

در نتیجه به دنبال کلاسی باشید که شهریه آن نرمال و طبیعی است.

کلاس پیانو در غرب تهران


در انتها لازم است بخاطر دقت نظری که در مطالعه‌ی این مقاله به خرج دادید از شما تشکر کنم. امیدوارم مطالب بالا برای شما و به منظور یافتن کلاس پیانو در غرب تهران مفید واقع شود.

اگر سوالی دارید، با ما تماس بگیرید.

عرفان نادریان کارشناس ارشد موسیقی و مدیر آموزشگاه موسیقی عرفان نادریان

 

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی