مترونوم

مترونوم یا ضرب شمار وسیله ای است برای ایجاد ضرب با سرعت دلخواه. معمولاً این سرعت دلخواه می تواند حدوداً در بازه ای بین 30bpm تا 280bpm ضرب بزند. (برای آشنایی با واحد سرعت در موسیقی، دیرند نت ها را مطالعه کنید.) این وسیله در دو شکل مکانیکی و دیجیتالی وجود دارد.

اجزای مترونوم مکانیکی

این وسیله دارای قسمت‌های اهرم، وزنه، صفحه‌ی مدرج، پیچ کوک، خط کش و بدنه است. مترونوم به وسیله‌ی حرکت آونگی اهرم، ضرب‌ها را در تندا (سرعت) دلخواه و با دقـت بالا مشخص می‌کند. به این صورت که با هر بار حرکت اهرم در یک قطاع[1]، ضربان منظمی ‌به صدا در می‌آید که فاصله‌ی بین دو ضربه، برابر یک ضرب خواهد بود. با استفاده از صفحه‌ی مدرج مترونوم که در آن تنداهای مختلف و هم‌چنین اصطلاحات مربوط به آن‌ها درج شده است، می‌توان مترونوم را در تندای دلخواه تنظبم کرد. برای این کار کافیست بَرِ بالایی وزنه را (که معمولاً ذوزنقه شکل است) روی تندای مورد نظر تنظیم کنیم.

به عنوان نمونه، اگر تندای مترونوم را روی 60 (ضرب بر دقیقه) تنظیم کنیم، آن‌گاه اهرم متحرک، در هر ثانیه یک بار کل قطاع را طی خواهد کرد. هم‌چنین در روی بدنه‌ی مترونوم، یک پیچ کوک قرار دارد که نیروی محرکه‌ی دستگاه از طریق پیچاندن آن ذخیره (شارژ) می‌شود. هم‌چنین معمولاً یک خط کش کوچک نیز در روی بدنه وجو دارد که می‌توان از طریق آن تعداد ضرب‌های میزان را مشخص کرد. در این حالت مترونوم به جای ضرب اول صدایی زنگ مانند ایجاد خواهد کرد.

مترونوم‌هایی به شکل الکترونیکی و نرم‌افزاری نیز وجو دارند که با مکانیزم‌هایی متفاوت و کارکردی مشابه بکار گرفته می‌شوند.

مترونوم

ببینید >>>>>>>>>> مترونوم آنلاین گوگل

[1]. بخشی از یک دایره که بین دو شعاع مختلف و قسمتی از محیط احاطه شده باشد را قطاع گویند (مانند یک برش از کیک یا پیتزا)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی