ارکستر سمفونیک

ارکستر سمفونیک مجموعه ای است از نوازندگان سازهای سمفونیک به همراه یک رهبر ارکستر که جهت اجرای قطعات ارکسترال مانند سمفونی ها و کنسرتو ها تشکیل می شود.

ببینید >>>>>>>>> ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک امروزی نتیجه ی تکامل ارکستر از دوره ی کلاسیک تا کنون است. امروزه این ارکستر دارای 4 گروه از سازها است که هریک از این گروه ها روی سن اجرا، محل مخصوص خود را دارند و رهبر ارکستر در مقابل آن ها و پشت به جمعیت می ایستد. این 4 گروه عبارتند از: زهی‌ها[1]، بادی‌های چوبی[2]، بادی‌های برنجی[3] و کوبه‌ای‌ها[4]. علاوه بر این، سازهای دیگری مانند سازهای شستی‌دار[5]، زهی‌ زخمه‌ای‌ها[6]، الکترونیک‌ها و … نیز وجود داند که یا کاربرد اندک دارند و یا در ارکستر[7] حضور ثابت ندارند. در ادامه، ابتدا توضیحاتی درباره‌ی ارکستر سمفونیک و سپس 4 دسته‌ی اصلی سازهای سمفونیک و سایر سازها و در انتها توضیحات کامل‌تری در این باره ارائه خواهد شد.

در ارکستر سمفونیک، همانطور که گفته شد 4 دسته اصلی از سازها وجود دارد که با توجه به حجم و نوع ارکستر[8] می‌تواند نوع و تعداد سازها متغیر باشد و یا سازهای اضافی در آن حضور داشته باشد.

به طور کلی در یک ارکستر، تعداد زیادی نوازنده  (که در یک ارکستر کامل می‌تواند بین 70 تا 100 نفر باشد) با‌ترتیب مشخص در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و هریک بخش مربوط به خود را اجرا می‌کنند. در قطعه‌ای که برای ارکستر نگارش شده است، آهنگساز (یا گاهی تنظیم‌ کننده)، بخش[9] مربوط به هر یک از سازها یا گروه سازها را جداگانه و زیر هم در یک سیستم حامل[10] می‌نویسد.  توجه داشته باشید که حضور این تعداد ساز به معنای آن نیست که در همه‌ی لحظات اثر، همه‌ی سازها اجرا می‌کنند؛ بلکه هر بخش ممکن است در قسمت‌های زیادی شامل سکوت‌ها باشد.

ارکستر سمفونیک

تصویری از ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی

[1]. Bowed Strings

[2]. Woodwinds

[3]. Brasses

[4]. Percussions

[5]. Keyboard Instruments

[6]. String Plectrums

[7]. Orchestra

[8]. حجم و نوع ارکستر بستگی به موارد متعددی دارد. از جمله دوره‌ی تاریخی ارکستر، تشخیص آهنگساز و حرفه‌ای یا آموزشی بودن ارکستر.

[9]. Part

[10]. Staff System

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی